Montessori filozofie a dřevěné hřiště Viga

Montessori filozofie je pedagogický přístup vyvinutý italskou lékařkou a pedagožkou Dr. Marií Montessori. Tento přístup zdůrazňuje individuální rozvoj dítěte prostřednictvím podpory jeho přirozené touhy objevovat a učit se prostřednictvím vlastní zkušenosti. Klíčovými prvky Montessori filozofie jsou:

  1. Sebeřízení a svoboda: Dětem se poskytuje prostor a možnost volby, aby mohly určovat svůj vlastní vývojový rytmus a zájmy.

  2. Připravené prostředí: Prostředí je pečlivě připraveno tak, aby podporovalo samostatnost, sebeřízení a učení dítěte. Materiály jsou přizpůsobeny potřebám a schopnostem dětí.

  3. Senzorický a praktický vývoj: Důraz je kladen na rozvoj dětských smyslů a praktických dovedností prostřednictvím manipulace s materiály, které jsou navrženy tak, aby podněcovaly zvědavost a objevování.

  4. Respekt k dítěti: Děti jsou vnímány jako aktivní účastníci vlastního vzdělávání a jsou oceňovány za své úspěchy. Pedagogové k nim přistupují s respektem a porozuměním.

  5. Rozvoj celé osobnosti: Montessori filozofie klade důraz na rozvoj nejen akademických schopností, ale i emocionální, sociální a morální kompetence dítěte.

Tímto způsobem Montessori pedagogika podporuje děti ve vytváření pevných základů pro celoživotní učení a osobnostní rozvoj.